Joost Callens: ‘Ik pleit voor meer liefde in de bedrijfswereld’

In een snel veranderende wereld gebeurt leidinggeven niet meer volgens de oude principes en gewoontes. Een nieuwe kijk op leiderschap is een noodzaak. ‘Ik geloof dat de leider van de toekomst geregeld afstand neemt om zichzelf in vraag te stellen. Ook medewerkers moeten ruimte krijgen om in de spiegel te kijken’, vertelt Joost Callens. Uit twintig jaar leidinggeven leerde de co-CEO van Caminogroup zes belangrijke bouwstenen voor duurzaam leiderschap.

In 2019 gaf Joost Callens zichzelf een voettocht naar Santiago de Compostela cadeau voor zijn vijftigste verjaardag. Die 2.600 kilometer lange reis was de ideale gelegenheid om te reflecteren en zijn sturende principes als leidinggevende scherper te stellen.

Begin bij jezelf

Een authentieke leider stelt zichzelf in vraag. Na twintig jaar leidinggeven doet Callens dat nog steeds. ‘Je kan enkel groeien als je leert kijken naar jezelf en je afvraagt: ben ik goed bezig? Het is een voortdurende zoektocht naar jezelf.’

Callens geeft ook zijn medewerkers tijd en ruimte om in de spiegel te kijken. ‘Productiviteit is belangrijk voor de toekomst, maar persoonlijke groei is dat evenzeer. Geef medewerkers indien nodig een duwtje om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.’

Moedig authenticiteit en kwetsbaarheid aan

De leidinggevende van de toekomst is authentiek en durft zich kwetsbaar opstellen. ‘Je kan niet alles weten en je mag dat ook toegeven. Door je onzekerheid niet uit de weg te gaan, creëer je veiligheid voor de mensen in je bedrijf. Zo leren zij dat ze ook onzeker en kwetsbaar mogen zijn.’

Wij spreken niet over de war for talent maar wel de love for talent.

Joost Callens, co-CEO van Caminogroup

Door mensen aan te moedigen om hun stem te laten horen, vergroot je hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid. ‘Het samenhorigheidsgevoel dat hierdoor ontstaat komt de bedrijfscultuur ten goede. Met alle neuzen in dezelfde richting bereik je betere resultaten.’

Geef ruimte aan zelfsturende teams

Callens gelooft niet in de hiërarchische structuren die de basis vormen van veel bedrijven, waarbij het management de lakens uitdeelt en de medewerkers gehoorzamen. Zelfsturende teams vormen volgens hem de toekomst van elk bedrijf.

‘Ik geef voorrang aan dienen en delen in plaats van heersen en centraliseren. De medewerkers hebben dag in dag uit contact met de klanten en weten wat er leeft bij hen. Het is aan de leidinggevende om de ontwikkeling van talent te stimuleren en kennis naar boven te laten komen. Zo kunnen mensen groeien. En waar mensen groeien, groeit het bedrijf mee.’

Combineer verbinding en daadkracht

Voor Callens zijn verbinding en daadkracht onlosmakelijk met elkaar verbonden. Die wisselwerking leerde hij tijdens een paardencoaching met de Durabrik-directie.

‘We kregen de opdracht om een paard in de weide te zoeken en het in galop te laten lopen. Ik ondervond dat je eerst connectie moet maken en het vertrouwen moet winnen van het dier voor je het kan meetrekken met daadkracht. Bij leiderschap is het net hetzelfde. Ik besteed veel aandacht aan het leggen van connecties met al onze medewerkers. Maar er is ook daadkracht nodig om hen mee te trekken in ons verhaal en onze doelstellingen.’

Ik geef voorrang aan dienen en delen in plaats van heersen en centraliseren.

Joost Callens, co-CEO van Caminogroup

Leer relativeren

Ook relativeringsvermogen is een belangrijke bouwsteen. ‘De beste leiders laten humor en speelsheid toe. Het helpt om spanningen te verlichten en problemen te relativeren. Vergeet ook niet om samen met het team geregeld successen te vieren. De fun-factor scherpt het vertrouwen en de motivatie aan, en die heb je nodig om er samen voor te blijven gaan.’

Toon liefde

Last but not least: geef liefde aan je medewerkers. ‘Misschien klinkt dat melig, maar voor mij gaat leiderschap steeds gepaard met liefde.’ Liefde is de essentie van het leven en dat gaat volgens Callens niet enkel op voor familie en vrienden.

‘Ik pleit al lang voor meer liefde in de bedrijswereld, voor je mensen en voor je klanten. Ik voel die liefde elke dag in onze organisatie. Zo zongen we een tijd terug allemaal samen ‘Happy together’ op een teambuilding. Op dat moment voelde ik de liefde in de lucht hangen, een kippenvelmoment.’

‘Wij spreken trouwens niet over de war for talent maar wel de love for talent. We willen mensen aantrekken vanuit liefde en zorgzaamheid. We bouwen niet alleen huizen voor onze klanten, maar willen ook een thuis bieden aan onze medewerkers. Mensgericht leiderschap ligt aan de basis van elke futureproof organisatie.’