Luc Van Liedekerke: ‘ESG integreren in de bedrijfsstrategie? ‘Houd het simpel’

Kunnen ESG-criteria helpen in het ontwikkelen van de bedrijfsstrategie? Volgens Luc Van Liedekerke, docent ethisch ondernemen, hebben bedrijven geen keuze. ‘Of ze passen zich aan, of ze worden weggeveegd.’

De horizon waarbinnen een onderneming opereert, verandert voortdurend. Veel ondernemers kijken echter alleen naar de korte termijn, merkt Van Liedekerke op. Nochtans kan het integreren van ESG in de strategie bedrijven voorbereiden op deze veranderingen. ‘ESG helpt elementen te identificeren die impact hebben op de activiteiten van je bedrijf. Het is belangrijk om te observeren wat er in jouw omgeving gebeurt en dit in jouw strategie te integreren.’

Toch aarzelen veel bedrijven om die duurzaamheid te omarmen. Volgens Van Liedekerke, professor aan de Universiteit van Antwerpen en de KULeuven, ligt dit aan twee factoren. ‘De beperkte kennis over ESG-principes en de onnodige complexiteit die rond deze principes wordt gecreëerd. Je moet ESG concreet maken voor jouw activiteit.’

Er wordt onnodig veel complexiteit gecreëerd rond de ESG-principes.

Luc Van Liedekerke, docent ethisch ondernemen

Ondergrens

‘Bedrijven zien de drastische veranderingen in ons milieu en klimaat ook, maar het gaat erom hoe zij reageren op de toenemende schaarsheid van grondstoffen. Ben je actief in de bouwsector, kijk dan naar hoe je omgaat met sloopafval. Kijk bij het aspect ‘sociaal’ naar jouw retentiebeleid. Of ga in dialoog met de mensen die rond jouw fabriek wonen tijdens een opendeurdag.’

Zijn de ‘E’, de ‘S’ en de ‘G’ even belangrijk? Ja, vindt Van Liedekerke. ‘Je kan dit relateren aan het originele idee van ‘people, planet, profit’. Het gaat niet zozeer om een balans tussen de drie, maar er is een ondergrens. Als je in je mensbeleid (people) onder een bepaalde grens gaat, dan komen die mensen in opstand en is je winst (profit) weg. Dat geldt ook voor de planeet. Milieuregels leggen zo’n grote druk op dat als je daar niet aan werkt, je op een gegeven moment uit de markt vliegt.’

Stabiele koers

Waarom is het voor veel bedrijven moeilijk om een dergelijke langetermijnvisie te ontwikkelen? ‘Dit heeft te maken met de manier waarop zowel de financiële markten als de media naar bedrijfsprestaties kijken’, zegt Van Liedekerke. ‘Bedrijfsleiders worden beoordeeld op de korte of middellange termijn. We hebben leiders nodig die een stabiele koers kunnen varen, ongeacht de druk van de kapitaalsmarkten, en die hun visie trouw blijven.’

In dialoog gaan met de buurt kan geld kosten, maar wat is het rendement? Misschien zou je meer rechtszaken hebben gehad als je dat niet had gedaan?

Luc Van Liedekerke, docent ethisch ondernemen

Daarnaast lijken veel bedrijven te denken dat het integreren van ESG-factoren hun kortetermijnwinst zal beïnvloeden. ‘Er zijn nu eenmaal investeringen nodig en die kunnen op korte termijn de winst impacteren. Maar we moeten stoppen met dat vreemd te vinden. ESG-kwesties hebben meestal te maken met langetermijntrends. Dat betekent dat de voordelen van deze investeringen vaak pas op de lange termijn duidelijk worden.’

‘In dialoog gaan met de buurt kan geld kosten, maar wat is het rendement? Misschien zou je meer rechtszaken hebben gehad als je dat niet had gedaan? Dit is moeilijk te meten, maar dat is mijn punt. Je komt in een andere wereld terecht, met een andere horizon.’