In plaats van duurzaamheidsregels te beschouwen als een verplicht nummer, bekijken bedrijven ze beter als een kans om te innoveren en te groeien. Dat zeggen Michael Wagemans van KPMG en Valérie Siegler van Spadel.
Ontdek hoe duurzaamheidsregels groeikansen bieden
Benieuwd hoe je met jouw bedrijf kan verduurzamen én vernieuwen? Ontdek er alles over via de site van KPMG Belgium.
Toen Stephen Elop in 2010 aan het hoofd kwam van Nokia , gaf hij een personeelsspeech die de wereld rondging. ‘We staan op een brandend platform en moeten in het ijskoude water springen om te overleven’, klonk het. De Finse telefoongigant had gedaan wat bedrijven nooit zouden mogen doen: stilstaan. Ze hadden de smartphoneboot gemist en zagen hun concurrenten Apple en Samsung marktaandeel winnen. ‘Stilstaan is achteruitgaan. Door te innoveren kan je je positie behouden of verbeteren’, stelt Michael Wagemans, Head Sustainability bij KPMG in Belgium.
Dat Wagemans als duurzaamheidsexpert op innovatie focust, is geen toeval: de twee zijn met elkaar verbonden. ‘Economisch gezien gaat waardecreatie over dingen beter en efficiënter maken. Als je duurzaamheid erbij betrekt, komt innovatie vaak in the picture – radicaal of geleidelijk, op productvlak of qua businessmodel. Philips verkocht vroeger bijvoorbeeld gloeilampen, terwijl het nu focust op licht als een service. Omgekeerd moet je innoveren om duurzaamheids- of klimaatuitdagingen aan te pakken.’
‘Door op zoek te gaan naar risico’s en opportuniteiten kan je de bedrijfsstrategie bijsturen. Vaak gaat dat gepaard met innovatie’
Michael Wagemans, Head of Sustainability bij KPMG in Belgium
Van regels naar innovatie
De CSRD (Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu) beschouwt Wagemans als een kans voor bedrijven. ‘Het zet hen niet enkel aan om te verduurzamen, maar ook om te innoveren. In plaats van de CSRD te beschouwen als een verplicht nummer, bekijken ondernemingen ze beter als een tool om andere en betere beslissingen te nemen. Door op zoek te gaan naar risico’s én opportuniteiten kan je de bedrijfsstrategie bijsturen. Vaak gaat dat gepaard met innovatie.’
‘Innovatie draagt bij aan de ontwikkeling van onze ‘impact business’, door consumenten- en maatschappelijke problemen op te lossen’
Valérie Siegler, Brands, Innovation & Sustainability Director voor de groep Spadel
Dat is het geval bij Spadel. ‘Merkstrategie, innovatie en ESG zitten in ons bedrijf bij één team’, zegt Valérie Siegler, Brands, Innovation & Sustainability Director voor de groep Spadel met onder andere de merken Spa en Bru. ‘Door die geïntegreerde organisatie zitten we op dezelfde lijn en blijven we altijd trouw aan onze bedrijfsmissie. We innoveren niet alleen om de business te verbeteren, maar ook om vragen van klanten of de maatschappij op te lossen.’
Een voorbeeld daarvan zijn de Eco Packs die Spa twee jaar geleden lanceerde. ‘De verwachtingen van onze consumenten en stakeholders, samen met onze doelstellingen om onze CO2 uitstoot te verminderen, hebben ons ertoe aangezet om praktische en ecologische bag-in-boxen van 5- en 10 liter te ontwikkelen’, klinkt het.
Putten zonder uit te putten
Al van bij de oprichting is Spadel begaan met het milieu, want klimaatverandering kan een impact hebben op de bronnen. ‘Het is belangrijker dan ooit om natuurlijk mineraalwater op een duurzame manier te exploiteren’, zegt Valérie Siegler. ‘We delven minder dan 10 procent van het beschikbare water en beschermen de omgeving in ons ontginningsgebied van 13.000 hectare. Samen met onze lokale partners meten we er de kwaliteit van het milieu en houden we de biodiversiteit in stand. Het sluit mooi aan bij wat Michael en zijn collega’s bij KPMG innovability noemen: innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand.’
Ontdek hoe duurzaamheidsregels groeikansen bieden
Benieuwd hoe je met jouw bedrijf kan verduurzamen én vernieuwen? Ontdek er alles over via de site van KPMG Belgium.