‘Verwachten dat de modal shift vanzelf komt, is naïef’

Kathleen Veugelen (KPMG) en Frederic Blaisot (Schneider Electric) ©Marco Mertens

Groene mobiliteit, een cruciale factor in de strijd tegen klimaatverandering, gaat veel verder dan elektrische wagens. Dat zeggen Kathleen Veugelen van KPMG en Frédéric Blaisot van Schneider Electric.

Wanneer het over duurzaamheid bij bedrijven gaat, hebben weinig aspecten zoveel impact als de manier waarop we van en naar ons werk gaan. Bijna een kwart van de CO2-uitstoot in België is afkomstig van transport. Daarvan vertegenwoordigt wegverkeer maar liefst 96 procent. ‘De Belgische fleetmarkt is voor 40 procent elektrisch, en dat aandeel stijgt’, zegt Kathleen Veugelen, Executive Manager bij KPMG.

Anno 2024 is een duurzaam mobiliteitsbeleid een must voor elk bedrijf. De experten van KPMG staan u bij met gepast advies. Klik hier voor meer informatie.

Met haar focus op het cafetariaplan en mobiliteitsbudget weet Veugelen als geen ander hoe belangrijk bedrijfswagens in België zijn. ‘In de vergroening van ons land is een grote rol weggelegd voor de elektrificatie van het wagenpark. Dat merk je nu al: wagens zonder verbrandingsmotor zijn fiscaal interessanter geworden, waardoor meer mensen ervoor kiezen. Tegelijkertijd vinden veel bedrijven het in het kader van hun ESG-beleid belangrijk om te verduurzamen.’

‘De camionettes waarmee onze technici naar klanten rijden, vervangen we door elektrische voertuigen’

Frederic Blaisot, HR Vice-President België en Nederland bij Schneider Electric

Mobiliteitsbudget

Elektrische wagens zijn één aspect, maar groene mobiliteit gaat verder dan dat. Veugelen: ‘Typische alternatieven zijn het openbaar vervoer en de fiets of speedpedelec. We merken dat jongeren een bedrijfswagen minder belangrijk vinden of meer belang hechten aan duurzame mobiliteit. De focus verschuift meer en meer van een bedrijfswagenbeleid naar een algemeen mobiliteitsbeleid, waarbij werknemers met een vast budget à la carte keuzes kunnen maken. Mobility apps zoals Olympus en andere spelers op de markt verlagen die drempel.’

Schneider Electric brengt regelmatig in kaart hoe het personeel zich verplaatst. Dat zegt Frédéric Blaisot, HR Vice-President België en Nederland bij de wereldspecialist op vlak van energiebeheer. ‘We werken momenteel in Ukkel, en 80 procent van de medewerkers komt met de auto. We zijn al een paar jaar bezig met de groene transitie, door bijvoorbeeld leasefietsen aan te bieden en onze wagens te elektrificeren. Deze initiatieven worden ondersteund door een interne sensibiliseringscampagne. De camionettes waarmee onze technici naar klanten rijden, vervangen we geleidelijk aan door elektrische voertuigen.’

Na die eerste stappen introduceerde Schneider Electric samen met KPMG een cafetariaplan en het federaal mobiliteitsbudget. Werknemers gaan zo zelf met hun budget aan de slag. ‘Met het federaal mobiliteitsbudget kunnen ze een deel van hun huisvestingskosten betalen of andere mobiliteitskeuzes maken dan de bedrijfswagen’, zegt Veugelen. ‘Het mobiliteitsbudget kan ook perfect gecombineerd worden met een cafetariaplan. Dit is niet enkel voor grote bedrijven. Ook kmo’s voeren cafetariaplannen in, of beginnen met een afgeslankte versie die focust op fietsen en extra verlofdagen.’

‘De focus verschuift meer en meer van een bedrijfswagenbeleid naar een algemeen mobiliteitsbeleid’

Kathleen Veugelen, Executive Manager bij KPMG

Stimuleer groen gedrag

Naast het beleid is het belangrijk om groen gedrag te stimuleren, zegt Veugelen. ‘Je kan voordelen geven aan wie zich milieuvriendelijk verplaatst. Wie met het openbaar vervoer, de fiets of carpoolend naar het werk komt, spaart budget op dat later uitbetaald kan worden of in het cafetariaplan omgezet wordt in een ander voordeel. Denk vooral niet dat mensen zullen beginnen fietsen omdat je een app introduceert. Je moet concrete acties uitrollen en informatie geven over alternatieve manieren om naar de werkplek te komen. Verwachten dat de modal shift vanzelf komt, is naïef.’

Schneider Electric focust vooral op het ecosysteem dat nodig is om die transitie te versnellen, zegt Blaisot. ‘We hebben laadpalen geïnstalleerd op de site van ons kantoor en bij de werknemers thuis waar mogelijk. Daarnaast krijgen onze werknemers kaarten om hun wagens in de buurt op te laden. Ons kantoor verhuist van Ukkel naar Anderlecht. De nieuwe werkplek ligt vlak bij een metrostation en fietssnelweg. Wie toch met de auto komt, zal minder kilometers afleggen. Op het terrein zijn voldoende laadpalen en er is een fietsparking.’

Anno 2024 is een duurzaam mobiliteitsbeleid een must voor elk bedrijf. De experten van KPMG staan u bij met gepast advies. Klik hier voor meer informatie.