7 tips die een duurzaamheidsrapport leesbaar maken

Marc Daelman, juryvoorzitter Best Belgian Sustainability Reports

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven om uitgebreid te rapporteren over hoe duurzaam hun activiteiten zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat een document van honderden pagina’s zowel aan de wettelijke eisen voldoet, als leesbaar en boeiend blijft? Marc Daelman, juryvoorzitter van de Best Belgian Sustainability Reports gaf enkele praktische tips tijdens het Power of ESG-event van Trustmedia.

1. Zorg voor een heldere structuur en navigatie

‘Langdradige rapporten van honderden pagina’s kunnen overweldigend en al snel vermoeiend zijn om te lezen. Deel een rapport op in duidelijke hoofdstukken met een overzichtelijke inhoudsopgave en interne links. Dit houdt de aandacht van de lezer vast en helpt om snel relevante informatie te vinden. Wie snel de belangrijkste zaken wil scannen of enkele topics wil bekijken, vindt die in een oogopslag. Wie meer detail wenst, kan doelgericht dieper duiken. Maak gebruik van een index met sleutelbegrippen zoals ‘CO2-uitstoot’ of ‘genderdiversiteit’.’

2. Maak een duidelijke samenvatting

‘Begin een rapport met een overzicht van de belangrijkste punten: strategieën, doelstellingen en prestaties. Dit geeft lezers meteen een goed beeld van de kernpunten en helpt hen verder te navigeren.’

3. Visualiseer complexe informatie

‘Cijfers en trends worden vaak gepresenteerd in tekstblokken, wat de leesbaarheid belemmert. Gebruik in plaats daarvan grafieken, tabellen en infographics om de boodschap visueel aantrekkelijk te maken. Korte video’s of foto’s kunnen ook helpen om de impact van duurzaamheidsinitiatieven te verduidelijken en meer concreet te maken.’

Geloofwaardigheid heeft veel te maken met balans. Breng niet alleen de mooie verhalen, maar wees transparant en eerlijk over de uitdagingen voor je organisatie.

Marc Daelman, juryvoorzitter Best Belgian Sustainability Reports

4. Gebruik eenvoudige taal en vermijd jargon

‘Technisch jargon en vaktermen zijn vaak voorkomende valkuilen. Jargon kan verwarrend of onbegrijpelijk zijn voor wie er niet mee vertrouwd is. Leg moeilijke termen uit of vervang ze door begrijpelijke woorden. Richt je op een breed publiek en houd de tekst toegankelijk voor zowel experts als niet-specialisten.’

5. Focus op relevante onderwerpen

‘Concentreer je op de onderwerpen die écht relevant zijn voor je bedrijf en stakeholders. Rapporteer over onderwerpen die een financiële impact hebben en over topics die maatschappelijke waarde creëren.’

6. Vertel een geloofwaardig verhaal

‘Geloofwaardigheid heeft veel te maken met balans. Breng niet alleen de mooie verhalen, maar wees transparant en eerlijk over de uitdagingen voor je bedrijf. Beschrijf niet alleen successen, maar ook knelpunten en verbeterpunten. Een eerlijk verhaal verhoogt de geloofwaardigheid en de betrokkenheid van stakeholders. Zo toon je ook hoe je omgaat met uitdagingen en welke stappen je neemt om bepaalde doelen te behalen.’

7. Stimuleer interactie en feedback

‘Zorg voor mogelijkheden om feedback te ontvangen, bijvoorbeeld via de website of (digitale) enquêtes. Stakeholders zoals klanten, investeerders en werknemers kunnen waardevolle inzichten bieden die een rapport kunnen verbeteren en dialoog op gang brengen.’