De bijdrage van BNP Paribas Fortis aan de mobiliteit van morgen gaat veel verder dan het leasen van elektrische voertuigen, zegt Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité van de bank.
Hoe kunnen bedrijven van mobiliteit een van de hefbomen maken van hun transitie?
‘Vanaf 2035 is de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren – diesel, benzine en hybrides – verboden in de Europese Unie. Als we alleen al kijken naar het verbruik, kan de overstap van fossiele naar elektrische energie de CO2-uitstoot verminderen met een factor vier. Ons land moedigt die transitie meer dan ooit fiscaal aan. Of het nu gaat om de bedrijfsvloot of de bedrijfswagens voor het personeel, het is in het belang van elk bedrijf om elektrisch te rijden. En dat naast andere vormen van mobiliteit – daar kom ik later op terug.’
Hebben alle bedrijven dat begrepen?
‘Veel bedrijven zijn begonnen met de overstap, en niet alleen om fiscale redenen. Deze inspanningen gaan gevolgen hebben. Ook al zijn bedrijfswagens onderwerp van veel debat in België, je kan niet anders dan vaststellen dat de elektrificatie van het wagenpark versnelt. Dat was vooral zo in 2023, een inhaaljaar op het vlak van inschrijvingen na de problemen met de toeleveringsketens tijdens de covidperiode. Vandaag zijn twee op de drie nieuwe voertuigen bedrijfswagens. En 80 procent van die bestellingen zijn elektrische voertuigen. Dat is ook het geval bij onze partner Arval.’
Bedrijven spelen dus een voortrekkersrol in deze transitie?
‘Zeker. Vooral omdat ze, door hun werknemers aan te moedigen om over te schakelen op elektrische voertuigen, uiteindelijk de tweedehandsmarkt voeden. Dat zal op zijn beurt elektrisch rijden voor iedereen toegankelijker maken. Bovendien kan iedereen die voor een elektrische auto kiest zijn vrienden en familie overtuigen door hen de voordelen van elektrisch rijden te laten ervaren. Onze recente Profacts-studie toont aan dat 85 procent van de eigenaars van een elektrisch voertuig tevreden tot zeer tevreden is dat ze de stap hebben gezet. 42 procent van de Belgen is nog terughoudend. De helft van hen is bang dat hun batterij leeg is voordat ze kunnen opladen.’
De meeste automobilisten voelen zich pas comfortabel met een actieradius van 500 kilometer, ook al rijden ze maar enkele tientallen kilometers per dag.
Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité bij BNP Paribas Fortis
Is die angst terecht?
‘Niet helemaal. De meeste automobilisten voelen zich pas comfortabel met een actieradius van 500 kilometer, ook al rijden ze maar enkele tientallen kilometers per dag. Los daarvan is het absoluut noodzakelijk om een toegankelijk en gebruiksvriendelijk netwerk van oplaadpunten te ontwikkelen. Voor veel mensen, vooral in steden, is het niet mogelijk om thuis een oplaadpunt te installeren. BNP Paribas Fortis draagt bij aan de uitbreiding van het oplaadnetwerk via de participatie in Optimile. Deze Gentse scale-up biedt softwareoplossingen aan voor het opladen van elektrische wagens en ontwikkelt strategische partnerschappen voor de installatie en het onderhoud van oplaadpunten.’
Kan een elektrische auto worden opgenomen in het verloningspakket van elke werknemer?
‘Fabrikanten, vooral Europese, richtten zich aanvankelijk op de elektrificatie van topmodellen. Maar tegenwoordig verschijnen er ook minder dure voertuigen op de markt die toegankelijk zijn voor het midden- en lager kader, bijvoorbeeld in cafetariapakketten. Daarnaast telt bij een elektrische wagen vooral de Total Cost of Ownership. En die ligt veel lager dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Vaak is het dan interessant om te kiezen voor leasing. Wij bieden een uitgebreid pakket op maat van alle bedrijven, ongeacht hun omvang en behoeften.’
Wat bedoelen jullie precies met een ‘compleet pakket’?
‘Dat we meer aanbieden dan enkel de leasing van de wagen. Dankzij onze vele partners zorgen we ook voor oplaadoplossingen thuis of op het werk, een oplaadkaart voor openbare netwerken, de automatische terugbetaling van het stroomverbruik thuis, een app om oplaadpunten te vinden en opleidingen in elektrisch rijden.’
Het idee dat werknemers niet langer tegen zichzelf moeten zeggen ‘ik heb zoveel voor mijn auto in mijn salarispakket’, maar eerder ‘ik heb zoveel voor mijn mobiliteit’, wint terrein.
Laurent Loncke, General Manager Retail Banking en lid van het directiecomité bij BNP Paribas Fortis
Jullie creëren een volledig ecosysteem…
‘Hoewel we trouw blijven aan onze kernactiviteiten, willen we meebouwen aan de mobiliteit van morgen voor iedereen. Door die mobiliteit te financieren, via krediet of leasing, te verzekeren, maar ook door samen te werken met partners buiten onze traditionele activiteiten. Zoals Optimile, dat ik al heb genoemd, en Touring, een organisatie die garant staat voor betrouwbaarheid.
Maar mobiliteit gaat toch niet alleen over de auto?
‘Daarom biedt Arval een uitgebreide expertise aan bedrijven die mobiliteit anders willen bekijken. We helpen hen om hun behoeften te analyseren, alternatieven voor de auto te vinden, een mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen en een mobiliteitsbeleid op te stellen. We bieden fietsleasing aan, al dan niet in combinatie met autoleasing. We geloven sterk in multimodaliteit en mobility as a service-oplossingen: de mogelijkheid om verschillende vervoersmodi te combineren en er gemakkelijk voor te betalen. Dat is een van de specialiteiten van onze partner Optimile.’
‘Op wereldschaal lijkt, gezien de klimaatdoelstellingen en de toenemende schaarste aan grondstoffen, het vervangen van elke verbrandingsauto door een elektrische auto een riskant scenario. Wij willen eerder de relatie met de auto heroverwegen.’
Staan bedrijven en hun werknemers open voor deze boodschap?
‘Het idee dat werknemers niet langer zeggen ‘ik heb zoveel voor mijn auto in mijn salarispakket’, maar eerder ‘ik heb zoveel voor mijn mobiliteit’, wint terrein. Betalen voor gebruik in plaats van bezit zien we al in fitness of streaming. Mobiliteit gaat dezelfde weg op, met deelauto’s en forfaitaire abonnementen die het kostenplaatje voorspelbaarder maken voor bedrijven en particulieren. Maar de snelheid van deze verandering hangt ook af van het succes van het federale mobiliteitsbudget, dat moeilijk van de grond komt.’
‘We vragen ook om een eenvoudige en transparante fiscaliteit voor werknemers en werkgevers en om de ontwikkeling van een publiek-privaat netwerk van oplaadpunten op toegankelijke locaties, zoals supermarkten. Aan al die doelen willen we uiteraard een actieve bijdrage leveren.’
BNP Paribas Fortis nv – Warandeberg 3 – B-1000 Brussel – BTW BE 0403.199.702 – RPR Brussel
Optimile nv – Sassevaartstraat 46 bus 204, 9000 Gent – RPR Gent – BTW BE 0648.837.849 – www.optimile.eu – BNP Paribas Fortis nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Optimile nv.
Arval Belgium nv, Ikaroslaan 99, 1930 Zaventem – RPR Brussel – BTW BE 0436.781.102
Touring nv, Koning Albert II-laan 4 B12, 1000 Brussel – RPR Brussel – KBO BE 0403.471.401, is ingeschreven onder dit nummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden agent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. AG Insurance nv bezit een deelneming van meer dan 10% in Touring nv.