Sociale inclusie en diversiteit op de werkvloer staan hoog op de agenda van het bedrijfsleven. Minstens even belangrijk is een inclusief businessmodel met aangepaste producten, een aangepast servicemodel en een geoptimaliseerd verkoopproces. Bij BNP Paribas Fortis definiëren ze dat als de manier waarop ze bijdragen aan een rechtvaardigere samenleving door zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot bankdiensten en rekening te houden met de behoeften van kwetsbare bevolkingsgroepen en/of minderheden. ‘Sociaal inclusief ondernemen kan een businessopportuniteit zijn’, zegt Tine Bourgeois, Director Sustainable Business bij BNP Paribas Fortis.
Ondernemen op een sociaal inclusieve manier, hoe begin je daarmee?
‘Bij sociaal inclusief ondernemen gaat het erom een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Om te weten of er klanten zijn die uit de boot vallen, moeten bedrijven onderzoeken wie hun producten koopt of een beroep doet op hun diensten. En vooral: wie dat niet (veel) doet.’
‘Op basis van die denkoefening kunnen ze twee groepen definiëren. Enerzijds onderbediende klantensegmenten. Dat zijn klanten waarvoor producten en diensten vaak niet volledig aangepast zijn aan hun specifieke behoeftes. Anderzijds kwetsbare klantensegmenten. Dat zijn klanten die amper of geen toegang hebben tot producten en diensten. Vervolgens moeten ze bekijken hoe ze die beter van dienst kunnen zijn en een commerciële aanpak opzetten. Bijvoorbeeld via een specifieke onboardingstrategie of aangepaste producten, of door met een externe partner te werken.’
‘Een concreet voorbeeld: in landelijk Afrika blijft de toegang tot energie een uitdaging. Er is veel zon, maar mensen kunnen de investering in zonnepanelen vaak niet betalen. Een bedrijf lanceerde er een ‘rent to own’-formule: mensen kunnen een zonnepanelenkit huren en dagelijks kleine mobiele afbetalingen doen. Na één jaar worden ze eigenaar van een offgrid zonnepanelensysteem. Via een sociaal inclusief businessmodel boorde dat bedrijf dus een nieuw klantensegment aan.’
Wat doet BNP Paribas Fortis om sociaal inclusief te zijn voor professionele klanten?
‘We hanteren een aangepaste aanpak per klantensegment en proberen daarbij ook de eerder beschreven kwetsbare en onderbediende groepen te ondersteunen. Een mooi voorbeeld is onze samenwerking met microStart, de belangrijkste instelling voor professioneel microkrediet in België. In 2011 was BNP Paribas Fortis medeoprichter en we zijn ook hoofdaandeelhouder.’
‘Via microStart krijgen micro-ondernemers, die niet in aanmerking komen voor financieringen via het reguliere banksysteem, toegang tot een krediet van maximaal 25.000 euro met gratis begeleiding. Op die manier werden sinds de oprichting en tot eind 2023 al 7.185 leningen toegekend aan micro-ondernemers in ons land voor meer dan 61 miljoen euro.’
‘Dat komt neer op 5.180 projecten en de creatie of het behoud van ruim 9.000 jobs. Na de ondersteuning door microStart, worden sommige kleine ondernemers klant bij BNP Paribas Fortis. Een klant die je bedient in uitdagende omstandigheden, wordt vaak een klant voor het leven.’
Via onze Starters Kit en online Starters Academy helpen we startende ondernemers op weg. Ze krijgen ook oplossingen op maat, deskundig advies en exclusieve kortingen.
Tine Bourgeois, Director Sustainable Business bij BNP Paribas Fortis
Wat doen jullie nog meer om onderbediende klanten beter van dienst te zijn?
‘We zijn vastbesloten om onze particuliere klanten te ondersteunen die ondernemer willen worden, zodat nog meer van hen ervoor kiezen om hun professionele activiteit op te starten met BNP Paribas Fortis. Vanaf 2025 schakelen we een versnelling hoger en mobiliseren we elke commerciële medewerker binnen het Retail Banking segment om de professionele behoeften van onze klanten te detecteren. Eenmaal de klant aangeeft te willen starten met ondernemen, komt het Easy Starters Team in beeld.’
‘Het Easy Starters Team vormt een vast aanspreekpunt voor starters en beschikt over een prioritair telefoonnummer dat een snelle bereikbaarheid garandeert. Dit team helpt starters bij het zetten van enkele eerste belangrijke stappen: het openen van een professionele rekening, het vinden van een geschikte betaaloplossing, tot het correct beschermen van hun zaak en dierbaren.’
‘Daarnaast hebben we nog onze Starterskit: een ecosysteem van partners die een specifiek aanbod en kortingen aanbieden op zowel bancaire als extra-bancaire oplossingen, en dit exclusief voor klanten van BNP Paribas Fortis. Of er nu hulp nodig is bij het opmaken van een website of het opstellen van een financieel plan, met deze Starterskit ondersteunen we starters in elk domein.’
Heeft de bank ook een specifieke aanpak voor ondernemers met impact, die soms ook moeilijk toegang hebben tot financiering?
‘Ondernemers met impact bieden concrete oplossingen voor specifieke maatschappelijke en milieuproblemen. Ze zijn onder meer actief op het gebied van aangepast werk, circulaire economie en energie-efficiëntie. Als deze ondernemers een financieringsaanvraag indienen, kijken we behalve naar de kwantitatieve gegevens ook naar hoe deze bedrijven rechtstreeks willen bijdragen aan de maatschappij. Voor die doelgroep passen we een kredietanalyse en -policy toe, afgestemd op hun specifieke businessmodel.’
‘Daarnaast bieden we ‘beyond banking’-oplossingen die verder gaan dan financiering. We brengen hen bijvoorbeeld in contact met een ecosysteem van complementaire spelers die hen vooruit kunnen helpen. Een voorbeeld daarvan is onze participatie in Trividend*, een fonds voor impactinvesteringen.’
‘We kunnen zo rechtstreeks bijdragen aan impact-ondernemen in Vlaanderen en Brussel. We zijn ook lid van de Adviesraad Impact Ondernemen. Die organisatie staat onder leiding van de Sociale Innovatie Fabriek en brengt maandelijks verschillende actoren en expertises samen. Ondernemers met impact kunnen er hun idee pitchen en krijgen advies over de opstart en de uitbouw van hun onderneming.’
Doet de bank aan liefdadigheid voor bepaalde organisaties? Dat is ook een vorm van sociale inclusie.
‘Zeker. We vinden dat we als bedrijf en grootbank in België onze verantwoordelijkheid moeten nemen om de economie én de maatschappij vooruit te helpen. We ondersteunen enerzijds kwetsbare mensen via onze Foundation en anderzijds liefdadigheidsorganisaties met ons filantropisch bedrijfsfonds Impact Together.’
‘Op die manier bieden we organisaties met sociale of milieudoelen structurele begeleiding om hun businessmodel en hun manier van werken te versterken. Tussen 2015 en 2023 doneerde BNP Paribas Fortis 11,7 miljoen euro aan 168 organisaties. In 2023 hadden we een extra focus: organisaties financieel ondersteunen om hun ecologische voetafdruk te verbeteren op het vlak van huisvesting en mobiliteit. Zo helpen we organisaties die het financieel moeilijker hebben om op die vlakken de ecologische transitie te maken.’
‘Ten slotte wil ik nog iets toevoegen waar andere bedrijven misschien ook mee aan de slag kunnen. Sinds 1 september 2023 bevindt zich in onze nieuwe hoofdzetel, in het hart van Brussel, het Inclusion Lab. Dat is een collectieve ruimte die gebruikt kan worden door verenigingen die de inclusie van kansarme kinderen en jongeren in het onderwijs bevorderen. Op dit moment hebben vijf verenigingen er hun intrek genomen. Een idee voor andere ondernemers die nog wat ruimte over hebben in hun gebouwen?’
*Trividend is een erkende CV die risicokapitaal aanbiedt aan impactondernemingen in Vlaanderen en Brussel. Trividend is erkend door de Vlaamse regering als Vlaams Participatiefonds voor de sociale economie. Het kapitaal wordt verstrekt door publieke en private investeerders. Trividend beoogt sociale impact te realiseren door samen met deze investeerders ondernemingen te ondersteunen die bijdragen aan duurzame maatschappelijke verandering.