‘Onze kernprincipes reduce, reuse and recycle zijn de leidraad tijdens de Olympische Spelen’

Stijn Franssen, R&D Packaging & Equipment Sr. Director Coca-Cola

De organisatoren van de Olympische en Paralympische Spelen Parijs 2024 willen de CO2-uitstoot van het evenement halveren ten opzichte van de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Een ambitieuze agenda, die Coca-Cola als officiële partner mee wil ondersteunen. België speelt daarin een belangrijke rol met het R&D-centrum in Brussel, het tweede grootste ter wereld, en de bottelarij in Chaudfontaine.

Dat bezoekers van Parijs 2024 deze zomer Chaudfontaine kunnen drinken komt niet alleen omdat de bottelarij geografisch dicht bij Parijs ligt. De keuze viel ook op het Belgische watermerk omwille van het beheer van haar ecologische voetafdruk, getuige het platinum certificaat van de Alliance for Water Stewardship. Dat is een erkenning die alleen is weggelegd voor sites die hun water op de meest efficiënte en verantwoorde manier beheren. Chaudfontaine is daarnaast ook gecertificeerd CO2-neutraal sinds 2022.

Maar het duurzaamheidsengagement van Coca-Cola tijdens de komende Olympische en Paralympische Spelen gaat verder dan het water. De drankenproducent wil Parijs 2024 gebruiken om een hertekend, circulair verpakkingsmodel te testen. ‘We zullen op verschillende manieren bijdragen aan de ambities van de organisatoren’, zegt Stijn Franssen. Hij is R&D Packaging & Equipment Sr. Director bij Coca-Cola. ‘Onze kernprincipes reduce, reuse and recycle zijn daarbij de leidraad.’

Het is onze ambitie om de gebruikte plastic flesjes in te zamelen en te recycleren voor de Paralympische Spelen die twee weken na de Olympische Spelen starten.

Stijn Franssen, R&D Packaging & Equipment Sr. Director Coca-Cola

Het reuse-principe zal vooral tot uiting komen in de VIP- en hospitality-zones tijdens de Olympische en Paralympische Spelen. ‘Daar zullen we werken met herbruikbare glazen flessen en flesjes’, legt Franssen uit.

Flesjes krijgen een tweede leven op de Paralympische Spelen

De uitdagingen voor de andere twee principes zijn pittiger. ‘Neem recycle. We zullen op de Olympische en Paralympische Spelen enkel werken met flesjes die volledig uit gerecycleerd plastic of rPET vervaardigd zijn (uitgezonderd dop en etiket). Het is onze ambitie om al die gebruikte plastic flesjes in te zamelen en te recycleren gedurende het event. Meer zelfs: de flesjes die worden ingezameld aan het begin van de Olympische Spelen zullen we opnieuw aanbieden op de Paralympische Spelen die twee weken na de Olympische Spelen starten.’ Olympische Spelen zonder plastic flesjes zijn tot nader order onmogelijk. ‘Denk maar aan de atletendorpen, waar de deelnemers de voorkeur geven aan afgesloten waterflesjes.

Coca-Cola is klaar om 350 waterdispensers aan te leveren voor de Olympische Spelen, op een totaal van 700 toestellen die ook de frisdrank zullen verdelen. Een huzarenstukje, met dank aan het R&D Center in Anderlecht.

Stijn Franssen, R&D Packaging & Equipment Sr. Director Coca-Cola

Is er nog de reduce-uitdaging, die Coca-Cola aanpakt door maximaal in te zetten op dispensers of waterfonteinen. ‘De uitdaging is groter dan je zou denken, het is niet zomaar het kraantje opendraaien. We werken met mobiele installaties die we in één dag tijd kunnen opbouwen en weer afbreken, maar ook daar moeten we steeds de kwaliteit en veiligheid waarborgen. Je moet dus ook koeling, filtering en goed onderhoud voorzien, die we vanop afstand kunnen monitoren. En we bieden ook bruiswater en limoensmaak aan.’

Aanpassen aan nieuwe herbruikbare bekers

Coca-Cola is klaar om 350 waterdispensers aan te leveren voor de Olympische Spelen, op een totaal van 700 toestellen die ook de frisdrank zullen verdelen. Een huzarenstukje, met dank aan het R&D Center in Anderlecht. ‘Normaal duurt het twee jaar om zo’n oplossing te ontwikkelen van concept tot volwaardige field test’, zegt Franssen. ‘Nu hebben we in dezelfde tijdspanne 350 toestellen opgeleverd die feilloos moeten werken op een wereldtoneel als Parijs 2024.’ Dat ging niet zonder slag of stoot. ‘Pas zes weken geleden kregen we de herbruikbare bekers te zien die de organisatoren van de Spelen kozen. Ze waren iets kleiner dan verwacht waardoor ze bij het testen met bruiswater of water met limoensmaak overliepen. Dus moesten we in allerijl zowel de software als de mechaniek van de Bonaqua-toestellen aanpassen.’

Franssen is trots op de prestatie van het team in Anderlecht. ‘Dat is een heel mooi voorbeeld van een innovatie vanuit Anderlecht – al maakten we gebruik van de knowhow van het globale ecosysteem van Coca-Cola. We mogen fier zijn op onze bijdrage aan de ambities van deze Olympische Spelen om de ecologische voetafdruk te beheren.’