Bedrijven moeten niet alleen nadenken over hoe ze nieuwe medewerkers willen aantrekken, maar ook hoe ze hen doorheen hun carrière centraal zullen stellen. Dat zeggen Lio Smolders van KPMG in België en Karin Van Roy van Arvesta.
Al meer dan drie decennia zijn bedrijven bezig met de zogenaamde ESG-criteria (Environmental, Social & Governance), maar zelden waren die zo relevant als nu. Naast de klimaatverandering dwingen ook andere verwachtingen van werknemers en consumenten bedrijven om verder te kijken dan financieel gewin. Lio Smolders, senior advisor people & change bij KPMG in België, helpt hen in te spelen op die veranderende markt. ‘Als je bijvoorbeeld kijkt naar de rol van een bedrijf als werkgever is er tegenwoordig meer aandacht voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor je medewerkers. Dat sociale aspect van de ESG-criteria wordt vertaald naar het personeelsbeleid.’
Staan jouw medewerkers al centraal in de volledige employee lifecycle?
Start vandaag met een strategische personeelsplanning en focus op het stimuleren van een groeimindset. Ontdek meer!
Volgens Smolders focussen bedrijven in hun welzijnsbeleid nog te vaak op secundaire elementen als een pingpongtafel of een fruitmand op kantoor, maar zetten ze te weinig in op psychologische veiligheid, continu bijleren of werknemers duidelijk maken hoe hun werk echt impact heeft.
Een duidelijke missie en visie spelen een belangrijke rol, ondervond Karin Van Roy, CHRO van Arvesta. ‘Wij zijn een echte people business met meer dan 2.000 Experts in the field die boeren en tuinders helpen met advies en oplossingen. De voorbije jaren hebben we in onze communicatie meer ingezet op onze bijdrage aan de landbouw van de toekomst. Daardoor konden we extern en intern mensen inspireren. Ik hoor van velen dat ze niet wisten dat wij zoveel straffe dingen doen, en dat ze trots zijn om voor Arvesta te werken.’
‘Wij focussen op wellbeing in de brede zin van het woord, zowel fysiek, mentaal, sociaal als financieel’
Karin Van Roy, CHRO van Arvesta
Dashboard als maatstaf
‘Het draait zoals altijd niet alleen om woorden, maar ook om daden’, zegt Van Roy. ‘We focussen op tien doelen, waaronder een globale reductie van de CO2-uitstoot en we streven ernaar om tegen 2026 uitsluitend te werken met gecertificeerde soja in onze diervoeding. Samen met KPMG ontwikkelden we een dashboard waarop we die doelen nog makkelijker kunnen meten.’
Dit dashboard dient niet alleen om jaarlijks te rapporteren over die KPI’s , maar wordt ook gebruikt als maatstaf om beslissingen te nemen. ‘Ik kreeg vorige week een slide van mijn fleetmanager met data uit het dashboard over hoeveel CO2 we tot nu toe bespaarden. Op basis daarvan kunnen we de fietsvergoedingen herberekenen en keuzes maken over de elektrificatie van auto’s.’
‘Bedrijven moeten vooral focussen op hoe ze werknemers doorheen de hele employee lifecycle centraal zullen stellen’
Lio Smolders, senior advisor people & change bij KPMG in België
Love for talent
Werknemers verwachten niet alleen meer van hun werkgever, hen vinden is een eerste horde die bedrijven moeten nemen. De ‘war for talent’ creëert een strijd, maar die hoeft volgens Smolders niet agressief te zijn. ‘Bedrijven moeten vooral focussen op hoe ze werknemers doorheen de hele employee lifecycle centraal zullen stellen. Organisaties gaan nog vaak op zoek naar de witte raaf, maar we zouden meer moeten durven kijken naar het potentieel van kandidaten, en hen vervolgens de juiste begeleiding te bieden. Een groeimindset is belangrijk, zowel van de werknemer als de werkgever. Je moet een duidelijk zicht ontwikkelen en behouden op de vaardigheden die vandaag aanwezig zijn in je organisatie en op de vaardigheden die morgen aan belang zullen winnen.’ Een strategische personeelsplanning helpt je hierbij, en stelt je in staat om je rekruteringsstrategie aan te passen of om werknemers te herscholen.
Dat er geen one size fits all-aanpak meer mogelijk is, beseffen ook Van Roy en haar collega’s bij Arvesta. ‘Alles begint bij je cultuur en het leiderschap. Wij focussen op wellbeing in de brede zin van het woord, zowel fysiek, mentaal, sociaal als financieel. Zo laten we werknemers samen sporten, geven we opleidingen in webinars of doen we acties waarbij we goede doelen ondersteunen. Lonen moeten sowieso marktconform zijn, maar daarnaast zijn er nog mogelijkheden om de arbeidsrelatie echt duurzaam te maken. Werknemers hebben hun carrière zelf in de hand, maar wij moeten daar als werkgever ook bewust mee omgaan. Wij doen er alles aan iedereen zo veel mogelijk te up- en reskillen.’
Staan jouw medewerkers al centraal in de volledige employee lifecycle?
Start vandaag met een strategische personeelsplanning en focus op het stimuleren van een groeimindset. Ontdek meer!