Nieuwe bedrijfscultuur houdt rekening met álle belanghebbenden

Het traditionele bedrijfsmodel met de focus op het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde, wordt steeds meer in vraag gesteld. De druk wordt groter om waarde te creëren voor alle belanghebbenden, onder wie de werknemers, klanten, leveranciers, de gemeenschap en het milieu.

In de huidige economie spelen interne en externe stakeholders een steeds belangrijker rol en dat plaatst bedrijfsleiders voor aanzienlijke uitdagingen. Het Institute for Real Growth (IRG) en het Future of Marketing Initiative (FOMI) van de Saïd Business School van de Universiteit van Oxford voerden recent een wereldwijd onderzoek naar dat fenomeen.

‘We zien in de studie dat bedrijven die een langetermijnbeleid voeren dat gericht is op waardecreatie voor al hun stakeholders, ook superieure aandeelhoudersresultaten boeken’, zegt Marc de Swaan Arons, een van de stichtende leden van het IRG. ‘Het een hoeft het ander dus niet uit te sluiten.’

Het Institute for Real Growth is een onafhankelijke non-profitorganisatie. ‘Het is onze missie om humanized growth te helpen realiseren’, aldus De Swaan Arons. ‘Dat krijg je wanneer bedrijven hun strategie wijzigen naar waardecreatie voor alle stakeholders. Om die transitie te stimuleren, organiseren we opleidingsprogramma’s voor c-suite executives – executive-level managers -, geven we advies en doen we onderzoek.”

Het concept ‘groei’ verandert

Het concept groei onderging de laatste jaren een diepgaande transformatie. Bedrijven worden steeds meer beschouwd als integrale onderdelen van een groter maatschappelijk ecosysteem, waarin ze verantwoordelijk zijn voor de creatie van waarde voor alle belanghebbenden: collega’s, klanten, de gemeenschap en de kapitaalmarkten.

Het besef dat groei anders moet worden aangepakt, gaat volgens De Swaan Arons niet meer weg. ‘Alle stakeholders zijn mondiger, beter geïnformeerd en ze hebben meer macht. Dus bedrijven hebben geen keuze, ze moeten daar rekening mee houden.’

Als je een beleid wilt voeren voor al je stakeholders, moet je met al die betrokkenen in gesprek gaan.

Marc de Swaan Arons, Institute for Real Growth

Volgens hem is het een uitdaging om de druk van de korte termijn te kunnen combineren met langetermijnresultaten. ‘Veel CEO’s ondervinden druk van aandeelhouders om louter te focussen op kortetermijnrendement. Er zijn er zelfs ontslagen omdat ze duurzame initiatieven meer ruimte wilden geven, maar het blijkbaar niet uitgelegd kregen aan hun aandeelhouders (zie het ontslag van Emmanuel Faber bij Danone – red.). Wij brengen die CEO’s  in contact met data en voorbeelden van bedrijven die dat wel kunnen doen.”

Empathie als leiderschapsmodel

De verschuiving naar een stakeholdergerichte aanpak vereist een aanzienlijke verandering in de bedrijfscultuur en -strategie. Achter het humanized crowth-model zit ook een duidelijke visie op leiderschap. ‘We hebben samen met recruiter Spencer Stuart en The B Team het Da Vinci-model ontwikkeld’, aldus de Swaan Arons.

‘Het puur hiërarchische leiderschapsmodel is verleden tijd. Hetzelfde geldt voor CEO’s die alleen maar praten met grote klanten en institutionele investeerders. Als je een beleid wilt voeren voor al je stakeholders, moet je met al die betrokkenen in gesprek gaan. En dat kun je niet alleen, daarvoor moet je rekenen op anderen in de organisatie. Je moet dus heel goed kunnen delegeren en een open houding aannemen.’

‘Da Vinci was niet alleen een creatief en analytisch genie, hij was ook mee de grondlegger van de humanistische beweging. En daar staat één begrip centraal: empathie. Empathie betekent niet dat je doet wat iedereen je vraagt, maar wel dat iedereen zich gehoord voelt. Als je uitlegt hoe je een beslissing genomen hebt en hoe dat op de lange termijn voor iedereen beter is, dan pas kun je zaken realiseren.’

De weg vooruit vraagt dus zorgvuldig navigeren, waarbij bedrijfsleiders niet alleen rekening houden met de financiële resultaten, maar ook met de bredere impact van hun beslissingen op de maatschappij en het milieu.