Marketing & duurzaamheid: een blik achter de schermen bij AB InBev

Quita van De Genachte, Corporate marketing & ESG lead AB InBev

Quita Van de Genachte bewijst hoe je met ambitie kan zorgen voor een grote impact in de corporate wereld. Na haar start als trainee bij AB InBev, waar ze snel uitgroeide tot trade marketeer en brandmanager in Luxemburg, keerde ze in 2023 terug naar Leuven. Hier drukt  ze als corporate marketing & ESG-manager voor België haar stempel op zowel de merkstrategie als duurzaamheidscommunicatie van ’s werelds grootste brouwer.

Na het behalen van haar master in projectmanagement en e-commerce begon Quita Van de Genachte aan een commercieel management-traineeship bij AB InBev. Gedurende deze achttien maanden deed ze waardevolle praktijkervaring op, ontwikkelde ze haar managementvaardigheden en kreeg ze inzicht in de bedrijfsstrategie. ‘Ik reisde door het hele land, ontmoette retailers en leerde razendsnel alle merken en producten kennen,’ vertelt ze.

Verantwoord alcoholgebruik

Die leerschool leidde eerst tot een functie als trade marketeer en brandmanager bij Diekirch, een brouwerij  van AB InBev in Luxemburg.. Ze kreeg de kans om marketingplannen te ontwikkelen en de creatiefste ideeën tot leven te brengen.

Hierna richtte Van de Genachte zich als corporate marketing & ESG-manager op diverse projecten, denk aan de recent gelanceerde samenwerking met Uber om rijden onder invloed te voorkomen. Consumenten konden in de deelnemende horecazaken een code scannen als ze  twee Jupiler- of Stella Artois-bieren bestelden, zo kregen ze de helft korting op hun komende Uber-rit. ‘Met dat initiatief moedigen we verantwoord alcoholgebruik aan en pakken we de gevaren van rijden onder invloed aan.’

Variatie en creativiteit maken mijn werk bij AB InBev een onvergetelijke ervaring.

Quita van De Genachte, Corporate marketing & ESG lead AB InBev

Van de Genachte houdt zich ook bezig met de vertaling van de talrijke duurzaamheidsdoelstellingen van AB InBev naar de medewerkers en de buitenwereld. ‘Tegen 2025 willen we onze CO2-uitstoot met een kwart verminderen, onder andere via het grootste zonnepanelenpark in Europa. Sinds de voltooiing daarvan brouwen we in Europa met 100 procent hernieuwbare elektriciteit. Daarnaast streven we naar een lager waterverbruik met duurzame brouwtechnieken en waterrecuperatie. We zijn ook een samenwerking gestart met Natuurpunt, onder meer voor een waterbufferingsproject in natuurreservaat Doode Bemde, dat fungeert als een natuurlijke spons bij extreem weer.’

Feestweek ter ere van 100 jaar brouwerij De Hoorn

Een ander hoogtepunt in haar carrière was de honderdste verjaardag van brouwerij De Hoorn in Leuven, de geboorteplaats van Stella Artois. Van de Genachte leidde een uitgebreide 360 graden-marketingcampagne, inclusief een jubileumweek met evenementen voor partners en klanten. ‘Het was geweldig om aan een project te werken dat zoveel mensen samenbracht en waarin oud-medewerkers hun verhalen vertelden,’ zegt ze. Deze verhalen werden in podcasts gegoten die de rijke geschiedenis en unieke werkcultuur van AB InBev belichten, waarin gedreven mensen al jarenlang centraal staan.

Tijdens de jubileumweek waren er gratis brouwerijbezoeken voor duizenden Leuvenaars en een exclusief diner verzorgd door chef Kwinten De Paepe. Daarnaast werkte het team aan brochures en een limited edition Stella Artois-blikje. ‘Het was een fantastische ervaring om zoveel mensen samen te brengen rond de geschiedenis van een van de grootste merken ter wereld. De variatie en creativiteit in mijn werk bij AB InBev maken het een onvergetelijke ervaring.’