Kunnen bedrijven de tijd en de middelen die ze investeren in het naleven van de CSRD bekijken als een slimme investering? Ja, zo blijkt.
Het naleven van de CSRD heeft een prijs voor bedrijven. Verzamelen van data, advies van externe specialisten, opstellen en controleren van rapporten: al die zaken zullen niet gratis kunnen gebeuren. Maar in plaats van de CSRD als een kostenpost te bekijken, is het veel beter om ze als een investering te zien. 4 voordelen.
1. Nieuwe investeerders
Zo zorgt de CSRD voor extra transparantie. Data-analyse vergroot de mogelijkheden tot bijsturen en optimaliseren. Dat maakt onder andere de toeleveringsketen veerkrachtiger. Tegelijk versterkt transparantie de geloofwaardigheid van bedrijven. Meer transparantie draagt bij aan een betere reputatie en opent de deur voor nieuwe investeerders en financiering.
2. Sterker risicobeheer
De CSRD versterkt ook het risicobeheer. Detailkennis over de eigen prestaties inzake duurzaamheid maakt de organisatie wendbaarder en reactiever. Zo kunnen ze doelgerichter inspelen op milieu-, sociale en financiële risico’s.
Een grondig onderzoek naar de eigen duurzaamheid creëert ook ruimte om te innoveren.
3. Nieuwe kansen
Een grondig onderzoek naar de eigen duurzaamheid creëert ook ruimte om te innoveren. Met andere woorden: bedrijven kunnen dankzij de CSRD nieuwe kansen identificeren, waarmee ze hun positie kunnen verstevigen. Dat maakt van de CSRD een mooie manier om voor te blijven op de concurrentie.
4. Anders denken
De inspanningen die bedrijven vandaag leveren om klaar te zijn voor de CSRD-rapportage renderen zeker op de lange termijn. Grote organisaties bekijken het opstellen van het duurzaamheidsverslag volgens de nieuwe CSRD daarom best niet zuiver als een kostenfactor of als een uitdagende verplichte taak, maar veeleer als een kans om een nieuwe manier van denken te stimuleren.