Terwijl duurzaamheid bij veel bedrijven blijft steken in losse initiatieven en goede intenties, willen Saartje Boutsen en Charlotte Vandierendonck daar verandering in brengen. Met hun adviesbureau Studio D en het handboek Duurzaam Durven Doen zetten ze ondernemers aan tot gerichte actie. ‘Niet wachten, maar klein beginnen en leren onderweg.’
‘Veel ondernemers weten dat duurzaamheid belangrijk is, maar blijven steken bij de vraag: hoe begin ik eraan?’, zegt Saartje Boutsen, medeoprichter van Studio D. Sinds 2020 begeleidt het adviesbureau kmo’s en grote bedrijven bij het verankeren van duurzaamheid in hun strategie.
‘Ons antwoord is simpel: gewoon starten. Begin klein, pragmatisch, maar vooral: begin. Niet met holle slogans, wel met meetbare acties.’
Praktijkgids voor elk profiel
Boutsen en Vandierendonck werkten eerder in de retailsector en consultancy. Daar zagen ze de nood aan praktische, sectorgerichte begeleiding. Die ervaring bundelden ze in het boek Duurzaam Durven Doen, een concreet handboek voor bedrijven die duurzaamheid willen integreren.
Klimaatverandering stopt niet omdat duurzaamheid politiek even minder populair is.
Saartje Boutsen, medeoprichter Studio D
‘Elk hoofdstuk is geschreven op maat van een specifieke rol binnen het bedrijf’, legt Boutsen uit. ‘Van HR-manager tot marketeer of milieucoördinator: iedereen vindt er tools, praktijkvoorbeelden en Belgische cases. Geen abstracte theorie, maar werkbare oplossingen.’
Naast klassieke thema’s zoals energieverbruik en milieu-impact, besteden de auteurs uitgebreid aandacht aan sociale duurzaamheid. Dat gaat over diversiteit, inclusie, welzijn en eerlijke arbeidsomstandigheden, ook binnen internationale productieketens.
‘Duurzaamheid is meer dan CO₂ besparen’, zegt Vandierendonck. ‘Het gaat ook over respect voor mensenrechten, de mentale gezondheid van medewerkers en het beheersen van werkdruk.’
Voor elke sector anders
Wat duurzame actie inhoudt, verschilt per sector, benadrukken de auteurs. Voor een houtbedrijf betekent het bijvoorbeeld de ambitie om uitsluitend 100 procent gecertificeerd hout aan te kopen, om ontbossing tegen te gaan.
In de mode-industrie draait het dan weer om transparantie in de productieketen: inzicht in de herkomst van materialen, de arbeidsomstandigheden en het vermijden van kinderarbeid of ultra-fast fashion.
In de VS kostte klimaatverandering vorig jaar naar schatting 3 procent van het bbp. Niets doen is ook een kost.
Charlotte Vandierendonck, medeoprichter Studio D
‘Een IT-bedrijf focust vaak op medewerkerswelzijn, het stroomverbruik van servers en de overstap naar energie-efficiënte oplossingen’, zegt Boutsen. ‘In de bouwsector kijken bedrijven naar circulaire modellen, waarbij materialen worden hergebruikt of teruggenomen bij renovaties.’
Begin ondanks onzekerheid
Hoewel sommige Europese duurzaamheidsregels vandaag worden afgezwakt en de economische context bedrijven voorzichtiger maakt, is uitstel volgens de auteurs geen optie.
‘Klimaatverandering stopt niet omdat duurzaamheid politiek even minder populair is’, waarschuwt Boutsen. ‘Bedrijven die nu niet anticiperen, betalen later de prijs: financieel, operationeel én qua reputatie.’
Vandierendonck wijst op de schade die klimaatgerelateerde rampen aanrichten. ‘In de VS kostte klimaatverandering vorig jaar naar schatting 3 procent van het bbp. Niets doen is ook een kost. Je hoeft niet te wachten tot je alles weet of perfect voorbereid bent. Kaart wat je vandaag al doet, bepaal waar je grootste impact ligt, en zet concrete acties op. Begin klein, leer, en bouw dan verder uit.’