Wat betekent de CSDDD voor Europese bedrijven?

Nicole van Deventer (Cegeka) en Corentin Dandrimont (KPMG) ©Thomas De Boever

Voortaan moeten grote bedrijven in Europa hun impact op mens en milieu in kaart brengen. Daar komt heel wat bij kijken. Corentin Dandrimont van KPMG en Nicole van Deventer van Cegeka Groep gaan dieper in op de CSDDD-richtlijn.

Bedrijven hebben een directe én indirecte impact op de wereld, positief of negatief. Om hier zicht op te krijgen, introduceerde de Europese Commissie de CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). ‘Met deze richtlijn wil de EU duurzaam en verantwoordelijk gedrag bij Europese bedrijven in al hun activiteiten en hun waardeketens op globaal niveau aanmoedigen’, zegt Corentin Dandrimont, Manager in Sustainability bij KPMG Belgium.

Risico’s en negatieve impact

De CSDDD verplicht Europese bedrijven met minstens 1.000 werknemers en een jaaromzet van 450 miljoen euro om te rapporteren over due diligence. Hierbij moeten ze de mogelijke risico’s en negatieve impact van hun activiteiten in kaart brengen. De identificatie van die negatieve impact laat vervolgens toe om die gevolgen te verminderen, of te elimineren. Ook niet-Europese bedrijven die in Europa een omzet van 450 miljoen draaien, vallen onder de regelgeving.

‘Wie de CSDDD-regels niet naleeft, riskeert een boete tot vijf procent van de globale omzet’

Corentin Dandrimont, Manager in Sustainability bij KPMG Belgium

‘De lidstaten moeten de CSDDD nu binnen twee jaar omzetten in nationale wetgeving. De richtlijn treedt in werking in 2027 met de grootste bedrijven en zal op termijn in 2029 ook voor kleinere bedrijven met een omzet hoger dan 450 miljoen euro gelden. Wie de regels niet naleeft, riskeert een boete tot vijf procent van de globale omzet. Daarnaast kunnen ze ook aansprakelijk gesteld worden voor schade als gevolg van het niet naleven van hun verplichtingen. Overheden kunnen bovendien beslissen om niet meer met het bedrijf samen te werken’, zegt Dandrimont.

Laat u niet verassen door de CSDDD

Doe een beroep op de expertise van KPMG en wees voorbereid. Ontdek hier meer.

De CSDDD moet bedrijven helpen om een negatieve impact op mens en milieu te voorkomen, te verminderen of te stoppen. Dandrimont ziet hier drie belangrijke stappen waarmee bedrijven nu al kunnen starten. ‘Het begint met het uittekenen van  duurzaamheids-beleid en -processen die geïntegreerd zijn in de activiteiten. Daarna identificeer je de risico’s en negatieve gevolgen die verbonden zijn aan je sector, bedrijfsmodel of locatie. Je kan hiervoor een beroep doen op verschillende hulpmiddelen en indexen. Eens je hier zicht op hebt, bepaal je welke risico’s of leveranciers je moet veranderen.’

Alle leveranciers bevragen

Een van de bedrijven die vallen onder de CSDDD is Cegeka, de van oorsprong Limburgse IT-speler die intussen een omzet boven een miljard euro draait. ‘Voor ons is dit niet volledig nieuw’, zegt Nicole van Deventer, Global Procurement Director bij Cegeka. ‘Al in 2022 begonnen we leveranciers te bevragen op het vlak van ESG. Dankzij de CSDDD zien we nu meer respons op onze vragenlijsten.’

Samen met KPMG startte Cegeka een corporate project op om de aankoopdata van het bedrijf te verzamelen, leveranciers in categorieën in te delen en daar risico’s aan toe te kennen. ‘Op basis van NACE-codes kunnen we leveranciers clusteren per type diensten en producten. Maar ook op landniveau kijken we naar risico’s op het gebied van mens en milieu. We moeten van onze leveranciers garanties hebben dat ze betrouwbaar zijn, om de risico’s te beperken. Voor aankopen van computers en IT-infrastructuur kijken we zelfs diep in de supply chain naar hoe bijvoorbeeld grondstoffen worden ontgonnen. We gaan ook na of onze contracten waterdicht zijn en voegen er eventueel clausules aan toe’, zegt van Deventer.

‘CSDDD helpt aankoopafdelingen om op een professionele wijze leveranciers te selecteren’

Nicole van Deventer, Global Procurement Director bij Cegeka

De juiste digitale tool

Er komt veel werk bij de CSDDD kijken, maar volgens van Deventer zal dat op lange termijn vruchten afwerpen. ‘Over enkele jaren zal de rapportering een pak vlotter verlopen. Twee jaar geleden waren leveranciers nog terughoudend. Nu krijgen we steeds meer antwoorden binnen, met kwalitatieve data als gevolg. We zijn op zoek naar een tool voor het automatiseren van onze rapportering. Er is nog geen uniform systeem aangezien de oefening nieuw is voor de markt, maar daar zal verandering in komen.’

‘Wanneer iedereen verplicht is op een uniforme manier te rapporteren, zal het eenvoudiger worden om te rapporteren maar ook om op een bewuste wijze strategische leveranciers te kiezen die betrouwbaar zijn op sociaal en ecologisch vlak. CSDDD helpt aankoopafdelingen om op een professionele wijze leveranciers te selecteren, besluit ze.

Laat u niet verassen door de CSDDD

Doe een beroep op de expertise van KPMG en wees voorbereid. Ontdek hier meer.