Bedrijven zien hun ESG-strategie nog te vaak als iets dat losstaat van hun bedrijfsstrategie. Ann-Françoise Versele van Bekaert en An Vanderhulst van KPMG vertellen hoe de combinatie van beide helpt om de theorie om te zetten in de praktijk.
Wie de voorbije decennia wilde weten hoe goed een bedrijf bezig was op het vlak van duurzaamheid, kon er de jaarverslagen op naslaan. Doordat er op veel verschillende manieren werd gerapporteerd over de ESG-pijlers klimaat, mens en maatschappij, was het echter moeilijk om organisaties met elkaar te vergelijken.
Ook voorsprong nemen?
Maak werk van de ESG-strategie van je bedrijf! De experts van KPMG begeleiden je graag. Klik hier voor meer info.
Daar komt binnenkort verandering in met de CSRD. ‘Deze Europese richtlijn verplicht bedrijven om transparant te rapporteren over hun ESG-initiatieven. Bovendien moeten ze meer gedetailleerd rapporteren, waardoor die deze meer kritisch in vraag gesteld kunnen worden’, zegt An Vanderhulst, Director Principal Enterprise Risk & Assurance bij KPMG Belgium.
Bedrijfsstrategie en ESG-strategie
Grote bedrijven zijn de eerste die volgens de regels van de CSRD moeten rapporteren. Veel van hen hebben nog werk voor de boeg, merkt Vanderhulst. ‘Veel bedrijven streven ernaar om compliant te zijn tegen de deadline, maar er is nog een hele shift nodig om dit alles te integreren in hun dagelijkse werking. Vaak beschouwen ze bedrijfsstrategie en ESG-strategie nog teveel als twee aparte zaken.’
‘Duurzaamheid is meer dan een compliance- of marketingverhaal, het moet intern omarmd worden. Dat kan je niet van de ene op de andere dag introduceren: het moet geleidelijk groeien’
An Vanderhulst, Director Principal Enterprise Risk & Assurance bij KPMG Belgium
Dat is niet het geval bij staaldraadspecialist Bekaert, waar Ann-Françoise Versele Global Head of Sustainability is. ‘Sinds 2011 rapporteren wij volgens de geldende standaarden over duurzaamheid, dus de switch naar de CSRD is een logische volgende stap. Aan dat rapport werken onder andere de CFO, de COO, de auditoren en ikzelf mee. We nemen elk een stuk van het jaarverslag voor onze rekening, maar duurzaamheid is een gezamenlijk topic.’
ESG-rapportering is teamwerk dat rekening houdt met interne controles en processen. Vanderhulst: ‘Je moet de indicatoren waarop je rapporteert definiëren, en nagaan hoe je die data het meest efficiënt kan samenstellen. Dit vereist een solide governance, zodat je zeker bent dat wat je rapporteert correct en consistent is. Momenteel kunnen veel bedrijven die gegevens nog niet met één druk op de knop uit het systeem halen, wat de nood aan sterke processen en controles vergroot. Daarnaast is ook cultuur een belangrijk aspect. Duurzaamheid is meer dan een compliance- of marketingverhaal, het moet intern omarmd worden en deel uitmaken van de missie van de organisatie om effectief resultaten te behalen. Dat kan je niet van de ene op de andere dag introduceren: het moet geleidelijk groeien.’
‘Een focus op duurzaamheid laat toe om kosten te besparen, efficiënter te werken en innovatieve oplossingen in de markt te zetten’
Ann-Françoise Versele, Global Head of Sustainability bij Bekaert
Nieuwe markten aanboren
Een focus op duurzaamheid zorgt ook voor waardecreatie. ‘Een goed uitgebouwde ESG-strategie heeft een impact op je reputatie en helpt om talent aan te trekken. Het laat je ook toe om kosten te besparen, efficiënter te werken en innovatieve oplossingen in de markt te zetten’, weet Versele.
De voorbije jaren ontwikkelde Bekaert op die manier een aantal producten die een positieve impact genereren voor de klanten én de maatschappij. Versele: ‘Denk aan Dramix©, een oplossing voor betonversterking die minder staal en cement nodig heeft. Een ander voorbeeld is Ampact™, onze oplossing voor elektrische motorwinding in batterijvoertuigen. Deze koperdraad met innovatieve coating zorgt ervoor dat elektrische wagens efficiënter worden en sneller opgeladen kunnen worden. Dergelijke producten zijn het beste bewijs dat je met een focus op duurzaamheid ook nieuwe markten kan aanboren. Door managers vervolgens zelf het goede voorbeeld te laten geven en de beslissingen zoveel mogelijk bij de business units te leggen, is iedereen mee aan boord en kan je een mooie voorsprong nemen.’
Ook voorsprong nemen?
Maak werk van de ESG-strategie van je bedrijf! De experts van KPMG begeleiden je graag. Klik hier voor meer info.