Het partnerschap tussen het Belgische voetbal en brouwerij AB InBev bestaat al decennialang, maar gaat vandaag verder dan louter commerciële samenwerking. Sinds dit seizoen werkt de Pro League samen met AB InBev en Decathlon aan een relatief nieuw domein: ecologische duurzaamheid.’
Aan het woord is Andreas De Roeck, Football & Social Responsibility Officer bij de Pro League. Met zijn team werkt hij aan een omkadering van het Belgische voetbal rond een vijftal maatschappelijke thema’s: inclusie, gelijkwaardigheid, toegankelijkheid, welzijn & gezondheid en ecologische duurzaamheid.
‘Concreet bundelen wij de nodige expertise en werken een strategisch plan uit dat we vervolgens aan de clubs aanbieden’, legt De Roeck uit. ‘Dan is het aan de clubs om te kiezen waarop ze gaan inzetten, al dan niet via een foundation.’ De Roeck erkent dat ecologische duurzaamheid voor het Belgische voetbal een relatief nieuw thema is.
‘Voetbal wordt traditioneel meer geassocieerd met sociale inclusie, ecologie ligt minder voor de hand. We merkten dat clubs daarmee worstelden, terwijl de druk vanuit Europa toeneemt om stappen te zetten inzake ecologische duurzaamheid.’
Onze ambitie is om het partnership met de Pro League duurzaam te versterken in elke betekenis van het woord.
Stefan Huyskens, Sales Manager Music, Sports & Events bij AB InBev
Van losse initiatieven naar een structurele aanpak
Stefan Huyskens, Sales Manager Music, Sports & Events bij AB InBev, benadrukt dat er al heel wat inspanningen worden geleverd rond ecologische duurzaamheid binnen het voetbal. ‘Alleen al binnen het commerciële luik van ons partnership met het Belgische voetbal is er al heel wat gebeurd’, zegt Huyskens.
‘Denk maar aan de introductie van herbruikbare bekers, transport met elektrische trucks of het gebruiken van tanks in plaats van individuele vaten. Heel veel van die initiatieven ontstonden ad hoc. We zijn dan beginnen nadenken hoe we al die knowhow konden centraliseren en echt naar het volgende niveau tillen.’
De Roeck beaamt dat bredere betrokkenheid nodig was. ‘We beseften dat we meer stakeholders moesten bereiken en betrekken om onze duurzaamheidsplannen te realiseren. AB InBev en Decathlon hebben zich aangeboden als partners om die stap mee te zetten.’
Ook Huyskens wijst op het belang van het voetbalplatform: ‘Net als bier brengt voetbal mensen samen, een perfecte match om duurzaamheid breed uit te dragen.’
Wij bundelen de nodige expertise en werken een strategisch plan uit. Het is dan aan de clubs om te kiezen waarop ze precies gaan inzetten.
Andreas De Roeck, Football & Social Responsibility Officer bij de Pro League
CO2-voetafdruk als startpunt
Het partnerschap mikt verder dan louter communiceren over bestaande acties. Ook de clubs beseffen dat de tijd van stand-alone-initiatieven voorbij is. AB InBev brengt daarbij zijn expertise op vlak van duurzaamheid. Om die aanpak concreet te maken, ging de Pro League aan de slag met een zestal clubs uit de Jupiler Pro League.
‘Met hen zijn we begonnen met een zogenaamde materialiteitsanalyse’, vertelt De Roeck. ‘Daarbij brengen we in kaart waar de CO2-voetafdruk van een club precies zit, van mobiliteit, over energie tot voeding en dranken, tot de merchandise. Die analyse is bijna klaar. De volgende fase is om op basis van die bevindingen een actieplan uit te werken. Volgend seizoen willen we dat dan beginnen implementeren.’
Het doel van al dat werk is helder, concludeert Huyskens. ‘We willen dat het Belgisch voetbal als totaalplatform duurzamer wordt, terwijl de stadions blijven vollopen. Dat kadert volledig in onze ambitie om duurzaamheid in ons partnership met de Pro League versterken in elke betekenis van het woord.’