‘Kennis is voor bedrijven niet relevant, toegepaste kennis is dat wel’

Wie wil overleven in een veranderende wereld, moet ervoor zorgen dat hij continu kan bijleren. ‘Technologie helpt om levenslang leren voor iedereen eenvoudiger te maken’, zegt Raf Seymus van Stellar Labs.

De digitalisering heeft levenslang leren toegankelijker gemaakt. Volgens marktonderzoek van Polaris is de globale markt voor e-learning meer dan 200 miljard dollar waard, en verwacht men dat die binnen tien jaar zal vervijfvoudigen. Platformen als Udemy en Coursera zijn zo groot dat ze op de beurs noteren en Duolingo heeft intussen meer dan een half miljard gebruikers.

Iedereen kan leren

Doordat mensen online kunnen bijleren waar en wanneer ze willen, verlaagt het de drempel voor kwetsbare groepen om kennis op te doen. Zo zorgt het Indiase platform Byju’s, waar het Belgische Sofina miljoenen in investeerde, ervoor dat 150 miljoen studenten in Azië toegang krijgen tot cursussen van meer dan 12.000 docenten. Online leren zet een hefboom op de sociale vooruitgang en gelijkheid in de regio.

Ook voor bedrijven is online leren een handige manier om werknemers op te leiden. Meer en meer organisaties zetten dan ook een eigen webplatform op om trainingen te geven. De markt voor dergelijke Learning Management Systems is momenteel 15 miljard dollar waard, wat tegen 2030 naar meer dan 75 miljard zou stijgen.

Je leert niet fietsen door in een klas naar Jonas Vingegaard te luisteren.

Raf Seymus, mede-oprichter van het leerplatform Stellar Labs

De juiste methode

Raf Seymus was jarenlang CEO van Exellys, het IT-bedrijf dat hij in 2014 oprichtte. Toen hij op zoek ging naar een meetbare manier om werknemers op te leiden, ontmoette hij de Britse leerexperte Stella Collins. Zij liet Seymus inzien dat de manier waarop we leren ontzettend belangrijk is.

‘Fysieke trainingen zijn in bedrijven vaak een evenement van een of meerdere dagen, waarbij men focust op kennisoverdracht. Uit onderzoek blijkt dat maar een klein percentage nadien met die leerstof aan de slag gaat, omdat we die op de verkeerde manier overbrengen. Als we veel informatie ineens moeten verwerken, krijgen we cognitieve overload. Je zoomt uit, je brein stopt en kennis gaat verloren’, zegt Seymus.

Kleine stukjes

Seymus en Collins besloten de handen in elkaar te slaan en lanceerden Stellar Labs, een scale-up die een eigen platform ontwikkelde om in grote bedrijven zoals Proximus, IKEA en Novartis op een andere manier kennis over te brengen.

‘Je moet informatie opdelen in kleinere stukjes, die koppelen aan oefeningen en ze meteen toepassen op de werkvloer. Je leert niet fietsen door in een klas naar Jonas Vingegaard te luisteren. Kennis is voor bedrijven niet relevant, toegepaste kennis is dat wel. Daarom werken we bij Stellar Labs met kleine online lessen, herhalen we vaak leerstof en kunnen mentoren steeds de vorderingen van hun collega’s volgen. Het verschil tussen offline en online leren is voor mij niet zwart-wit, je moet vooral de mogelijkheden grijpen die het digitale je biedt.’