Innovatieve oplossingen voor inzamelen grote batterijen

De batterijsector verandert razendsnel, met een verschuiving naar steeds grotere batterijen zoals die in elektrische voertuigen (EV’s), energieopslagsystemen (ESS) en industriële toepassingen. Barbara Van Riel van Bebat schetst hoe de organisatie inspeelt op deze evoluties en uitdagingen. ‘Het inzamelproces voor grote batterijen is totaal anders dan voor de kleinere huishoudelijke varianten.’

Naast de bekende inzameling van kleine batterijen, richt Bebat zich ook op de ophaling en het recyclagebeheer van grotere industriële batterijen, energieopslagsystemen en batterijen uit elektrische voertuigen. En dat in totaal voor meer dan 4.800 deelnemende bedrijven.

De cijfers van 2023 tonen het enorme aandeel van die grotere batterijen. Dat jaar werden er in totaal meer dan 268 miljoen batterijen in België op de markt gebracht. ‘EV-batterijen zijn goed voor de helft van het totale gewicht van alle batterijen samen: bijna 30 ton’, zegt Barbara Van Riel, Account Manager bij Bebat.

Andere aanpak

Kleine batterijen worden ingezameld in de bekende groene Bebat-inzamelunits, die op tal van locaties beschikbaar zijn. Grotere batterijen daarentegen vragen om een andere aanpak. ‘Voor deze batterijen gebruiken we op maat gemaakte sterke metalen containers, die beschikbaar zijn op recyclageparken of on-site gehuurd kunnen worden door bedrijven, legt Van Riel uit.

Het transport en de ophaling worden zorgvuldig gepland in samenwerking met gespecialiseerde transporteurs. Grote batterijen, vooral types met een lithiumbasis, brengen immers unieke risico’s met zich mee, waaronder brandgevaar. ‘Onze containers zijn uitgerust met slimme technologie zoals temperatuurmeting en alarmfuncties, die incidenten helpen voorkomen’, zegt Van Riel. ‘We hebben deze unieke ASP-containers zélf ontworpen om zowel opslag als transport veilig en verantwoord te maken.’

Terwijl de milieubijdragen van ESS, zoals batterijen waarmee mensen zonnestroom opslaan vooraf betaald moeten worden, geldt dat niet voor de grotere batterijparken, die essentieel zijn voor het balanceren van het energienet.

Barbara Van Riel, Customer Relations Manager bij Bebat

Toekomst van grote batterijopslag

De vraag naar grote batterijoplossingen, zoals ESS voor de energietransitie, groeit snel. Bebat speelt een cruciale rol door al vanaf de productie van batterijen te zorgen voor een milieubijdrage. ‘Deze bijdrage stelt ons in staat om batterijen op het einde van hun levensduur gratis op te halen en te recycleren’, verduidelijkt Van Riel. Tegelijkertijd blijft de batterijtechnologie evolueren, waardoor het lastig is om te voorspellen hoe de recyclagewereld er over 10 jaar zal uitzien.

Het risico is dubbel zo groot bij grotere batterijparken. ‘Terwijl de milieubijdragen van ESS, zoals batterijen waarmee mensen zonnestroom opslaan vooraf betaald moeten worden, geldt dat niet voor de grotere batterijparken, die essentieel zijn voor het balanceren van het energienet. Deze parken kunnen echter 10 tot 20 jaar meegaan, waardoor het financieel risico groot is. Als de oorspronkelijke invoerder dan niet meer actief is, ontstaan er financiële problemen. Bebat is momenteel in gesprek met de gewesten en sectorfederaties om dit risico te beperken’, aldus Van Riel.

Nog meer partnerships…

Bebat voert ook gesprekken met onder meer de brandweer om hen te voorzien van ASP-containers, zodat ze sneller en veiliger kunnen optreden bij incidenten met batterijen. ‘Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we flexibel en effectief kunnen inspelen op de groeiende stroom van grote batterijen’, vertelt Barbara Van Riel.

‘We onderzoeken ook hoe autodealers nog beter ondersteund kunnen worden, bijvoorbeeld wanneer een defecte EV-batterij te groot is om veilig vervoerd te worden. Misschien kunnen we in zulke gevallen ter plaatse assistentie bieden, via een diagnose of door de batterij lokaal te ontmantelen.’